Blogger Templates

klik situ klik sini

Wednesday, September 1, 2010

CRITO ORE KLATE (CERITA ORANG KELANTAN) episode 3

Sedutan episod lalu..

abg samad berjaya couple ngan Halijah...hampir sminggu mereka kluar bersama..hal ini disedari oleh kwn baik abg samad,Piang..Piang lah tempat abg samad kongsi masalah dan segala citer2 dari start diorg knal lg..tp apakan daya satu kejadian yg telah berlaku memaksa sehingga ada org keempat masuk ke dalam cter neh...adoii..haha

===================

"PANGGGG!!!!" pipi Piang ditampar abg samad...sungguh perit..kerana wanita,seorang yg dianggapnya sahabat dunia akhirat,sanggup menamparnya...setakat tamparan tu,Piang xde la hairan sgt.tp beliau amat berkecil hati dgn sikap abg samad...teramat berkecil hati..beliau adalah seorang yg cool dan tenang..selesai ditampar oleh abg samad sebanyak sekali,beliau terus diam...perbalahan mulut tidak diteruskan Piang lg..beliau bukan lah takut kat abg samad..tp beliau paham,abg samad mesti x bermaksud nk menamparnya..beliau memandang abg samad dgn wajah yg hampa,sambil mengucapkan terima kasih sbagai kenangan kot..

keadaan senyap...

Piang mencapai kunci keretanya..dgan senyap menuju ke luar rumah sewanya yg hampir 3 tahun beliau tinggal bersama abg samad...beliau dah menganggap abg samad seperti adik kandungnnya sendiri..

sambil memandu,Piang mengawal perasaannya yg bercampur aduk di dlm benak fikirannya..dirasakan ada jgk salah beliau sebab mereka bergaduh...tp salah sgt ke beliau???fikirannya melayang ke hari smalam...

========================

flashback semalam punya hari

5.35 petang kat rumah abg samad

abg samad baru pulang dari kerja..penat memandu campur ngan puasa hari tu mmbuatkn mood abg samad rsa nk gi bunuh harimau je..x pon singa...tgk sape garang,sape kuat...dicampur pulak kekecewaan beliau xdapat nk hadirkan diri utk berdating dgn yang tersayang beliau...Halijah..abg samad terasa pelik hari ni..knapa Halijah menolak untuk berbuka dgn beliau...dan Halijah jgk menolak utk berjumpa mlm ni..abg samad berfikiran positif..

abg samad: hmmmm..bakpo dih Lijoh tokse tubik nga aku arinih??puah doh ko??argghhh...yo meme bizi sguh kot..dop pon yo siye katku kot duk keno tubik nga dio hari2..buke aku kesoh pon...tp xpo laa..esok2 dey lagi nk tubik,maren tubik dh skali nga Piang.. luso nok kelik kapung doh...mmuaahh!!cayam baby Joh..(hmmm..knape ye Lijah xnk kuar dgn aku hari ni??puas dh ke?arghhh...dia mmg busy kot...x pn,dia ksian kat aku asyik kna kluar ngn dia je hari2..bkn aku kisah pn..tp xpe la..esok2 sempat lg nk kluar,smalam dh kluar skali ngn Piang..lusa nk balik kampung dh..mmmuahh..syg babyJah..)

abg samad tersengeh sorg2 smbil mencium gmbar Halijah dalam handphone beliau..gambar beliau dgn halijah yg diambil oleh Piang sewaktu berbuka puasa bersama semalam di sebuah restoran...

2 minit 5 saat kemudian..

kedengaran org memberi salam diluar rumah,sekaligus meleraikan khayalan yg dialami abg samad terhadap halijah...

Piang: salamualaikummmmm....dok jawak dosser..mati seksa masuk api nerakeeerr....(assalamualaikumm..xjwb berdosa,mati seksa masuk api neraka)--rupa2nye Piang sahabat nya sudah pulang kerja..begitu lah setiap hari Piang apabila dah balik kerja...abg samad menjawab salam Piang..

abg samad: wa'alaikumsalee..oloh laa nate nih,srabut jah...aku duk sedak2 ngoya sakni..poh2 mu mari kaca....korok ija sgguh....(wa'alaikumsalam..alaaa ko ni,sebok je..aku tgh sdap2 berangan td..tbe2 ko mri kacau..tengkorak hijau btol...)

Piang: owohhh mu gok...pahceroh ar mung duk koya sekor..nasib baik aku baik hati tulung ambik gambo ke awok2 mung maren..kalu dop,siang ke mung..hahahaha....(alaa ko ni...smpai bila2 laa ko berangan sorg2...nasib baik aku baik hati tolong amik gmbar kt korg smalam..kalau x,sian kt ko..hahahaha)

abg samad: hooo laaa....trimo kasih very mah..ike puyu go samah...hahaha..wei,arini aku buko poso nga mu ni...Lijoh xse buko nga aku arini...gi la panah lauk nuh...aku ado beli doh sikit tiko nk kelik sakning..(ye laaa..trima kasih sgt2..ikan puyu harga 50 sen..wei,hari ni aku buka puasa ngn ko..Lijah xnk berbuka dgn aku harini..pegi la panaskan lauk,aku dh beli smasa nak balik td.)

Piang: oooo..ye dookk mung??ke mung cing aku??hahaha...hola hola,aku nk tuko baju jap...(ye ke x ko ni??ke ko tpu aku??hahaha...yela yela,aku salin bju jap..)

jam 7lebih waktu berbuka...azan berkumandang di dalam radio -:

ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR..

ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR..

ASYHADUALLAAILAAHILLALAH...

ASYHADUALLAAILAAHILLALAH...

.....

Piang dan abg samad berbuka selepas mengaminkan doa..tgh sedap melayan perasaan kelaparan masing2,Piang membuka topik untuk berbual..beliau seakan2 tergesa2 menghabiskan mkanan berbuka nya pda hari itu..

Piang: samak,aku nok derah ning..pah buker kekgi aku nk tubik bandor jak..ader keje..mung duk sorang jage rumoh deh..jangang wak bender dok molek la bulang2 poser ning..hahaha..(samad,aku nk cpat ni..lpas berbuka nt aku nk kluar ke pekan kjap..ada kje..ko tgal sorang2 jga rumah ye..jgn buat bnda tak elok bulan2 puasa ni...hahaha)

abg samad: cih!! mu ingak aku jahak po mu ko??hahaha..bengong la..mu nk wak gpo tubik male2 nih?cekak ado date jugok..sejok bilo mu panda gewe nih?..(cis!! ko igt aku jhat mcm ko ke??hahaha..bangang la..ko nk buat ape kluar mlm ni?xkan ada date jgk..sjak bila ko pndai bercinta nih?)

Piang: cakak banyok r mung..mung ingat aku dok laku ke wane?berak nannang mung ning..aku hero malaya ning tau dok..skali aku petek jari,berriyok mari katku..haaaa..mung jangang wak maing..(ckp byk la ko ni..ko igt aku x laku ke cmne?[berat nannang xdpt di translatekn..hrp maaf] aku ni hero malaya ko tau x..skali aku petik jari,rmai yg dtg dkat aku..haaa.ko jgn buat main..)

abg samad dgn berwajah kurang asam jawa nya gelak besar terhadap kata2 rakannya itu..hampir2 tersembur nasi yg dimakannya..

abg samad: kahkahkahkahkah......mu ni wak lawok garib2 sibak ni..gapo dio hok mari kat mu??tikuh ko lipah??hahahaha..nasib baik dok blohok aku sakni..ikot mu la Piang...(kahkahkah..ko ni buat lawak waktu2 maghrib ni...ape yg mari kat ko?tikus ke lipas??hahahaha..nasib baik x tersedak aku td..suka ati ko la Piang..)

abg samad dan Piang meneruskan kjadian gelak ketawa tersebut..selesai berbuka,mereka menunaikan kewajipan mereka sbgai seorang Islam..sejurus slpas mandi,Piang keluar terus ke pekan..tinggallah abg samad seorang di rumah..abg samad terasa bosan..beliau memasang radio di telefon miliknya..lagu raya diputarkan oleh DJ radio membuatkan abg samad terkedu,sedih dan rindu kat kampung...

♫♪ DUHAI BONDA.....

DUHAI AYAHNDA....

DENGARLAH RAYUAN ANAKNDA...

YANG JAUH DIMATA....

TANPA KU SEDARI..

AIR MATAKU MENGALIR..

........................♫♪

tiba-tiba..

zzz...zzzz.."alamak....ade mesej pulak"...bunyi ringtone mesej dari telefon abg samad..terpampang di skrin

I NEW MESSAGE

LIJOH SPEK

OPEN

abg samad membuka SMS yg dikirim oleh Halijah..

abg,sy nk kluar kjap ni..nk bli brg ngn kwn...esok kte jmpa ye syg..i love u..:)

aduhhh...bergegar jantung dan keimanan abg samad lpas membaca mesej dri halijah..khayalan beliau kat kampung td tibe2 berubah sekelip mata menjadi wajah Halijah yang comel...abg samad mula xsabar menunggu hari esok untuk berjumpa buah hati nya..beliau paham yg beliau x seharusnya mnganggu halijah waktu ni..abg samad meneruskan mendengar radio sehingga beliau terlelap..

di pekan, disebuah Shopping Mall tingkat 3 bahagian hadiah dan cenderahati....

halijah mundar mandir seorang diri di luar sbuah kdai hadiah..beliau seakan2 menanti seseorang..beliau mencapai telefonnya dan mencari nama seseorang..beliau menekan hurup "P" ....nma yg dicari tertera paling atas skali..beliau terus call nombor tersebut..

"mari...puji memuji,kepada tuhan..titis kasihnya melimpah seluruh alam..."-lagu siti-

bunyi ringtone telefon yg di call halijah membuatkn halijah tenang skjap..beliau terpikir,"jiwang jugak mamat ni ye..minat siti..hehe" lamunan beliau terhenti...lelaki tersebut menganswer calling dari beliau...

Halijah: hello..awak katne?sy da smpai kat kedai ni..sy tggu kat dalam ea..nk tgk2 brg jap..

***: ooo...ok2,5 mnit lg sy smpai..

talian dimatikan..

halijah masuk ke dalam kdai hadiah tersebut dan membelek2 brg di atas rak..dalam lebih kurang 10 mnit, seorang lelaki dtg menegurnya..beliau terkejut...

Piang: hai awk..da lama tggu ke?

Halijah: uisshhhh...dia ni..buat terkejut je..haa...ckp 5 mnit..ni da nk 10 mnit bru smpai..lma sy tggu tau..

Piang: alalala...rilek laa..sy xjmpa parking kt bwh td..tu yg lmbat ckit..msa awk call td sy da smpi da..tgh cari parking..

Halijah: ooo...yeke..cpat la cari,nt xsmpat plk...[sambil membelek2 brg2 yg berupa hadiah dia atas rak]

Piang: okey2..awk suke bear mane?yg besar ni ke?

Halijah: a'aaa..boleh jgk kot..nt laa..try tgk yg len..mne tau ade yg lg cantik...

Piang: yela2...[Piang ikut sahaja ape yg dicakapkan Halijah]

rupa2 nya,Halijah merancang untuk kluar bersama Piang yg jgk kwn baik abg samad sndiri..walaupun Piang seorang warga terengganu,beliau mudah belajar bercakap dlm bahasa standard sperti Halijah..mereka berbual dgn selesa tanpa perlu aku buat translation diorg..hahaha..

diluar kedai hadiah...

radzi dan aweknya berjalan disekitar kedai hadiah tersebut yang merupakan kwn sekerja abg samad tlah ternampak Piang bersama dgn awek abg samad..beliau terkejut bukan kepalang..di tempat kerja td,abg samad ada memberitahu kpd beliau yg beliau sdih xdpt kluar ngn aweknya halijah harini sbb halijah ade krja...Radzi terfikir,yg halijah ni menipu abg samad dan cepat2 menarik aweknya jauh sdikit dari kedai hadiah tersebut...radzi menaip SMS untuk dihantar kpd abg samad..

"samad,awek ko bkn ade krja woi...dia tgh kuar ngn kwn srumah ko tu..Piang..aku nmpak diorg kt kdai dlm Shopping Complex ni..kalo ko xcaye,awek aku jd saksi.."

begitulah SMS yg dihantar Radzi kpd abg samad..dirumah,abg samad lena tdo dibuai mimpi..beliau xsedar bunyi mesej yg dihantar radzi..

awek radzi pelik dgn perbuatan radzi yg menarik beliau jauh dari kedai hadiah tersebut...beliau menanyakan kenapa beliau berbuat sedemikian..

awek radzi: abg,knape ni?

radzi: xde ape2 la..jom kite g kdai len laa..abg xnk pegi kdai tu..nt diorg nmpak kita...

awek radzi: alaaa...nape plk??syg nk pegi kdai tu laa..byk bnda2 comel kt situ...jomm laaa..[baca dgn gedik sket ek..haha]

radzi: ummm..yela2...[radzi terpksa akur dgn permintaan aweknya..nak taknak kena nak jgk]

radzi dan aweknya masuk ke dalam kedai tersebut...radzi seakan2 takut kalau2 Halijah dan Piang terserempak dgn mereka..tibe2 radzi dikejutkan suara Piang yg menegurnya dari blkg..

Piang: eh,radzi...ko buat ape kat sini?dating ngn awek ye...

Radzi: ye r..awek aku ajak kuar td...ko plk buat ape ngn Halijah ni?korg berdua je ke?samad mne?

Piang terkejut dan ragu2 untuk mnjawab...mereka berborak dan menceritakan tjuan masing..akhirnya radzi faham dan meneruskan niat mereka yg sbenar..radzi membelikan 1 keychain couple utk aweknya..1 utk beliau dan 1 lg utk aweknya...

======================

tamat bahagian imbas kembali

jam 5 pg.waktu sahur...Piang mengejutkan abg samad seperti biasa..abg samad bgun dgn snang skali krana beliau dah tdo awal2 mlm td..tnpa byk songeh,mereka memanaskan lauk dan bersahur bersama...Piang berbual mcm biasa dgn abg samad seperti tiada apa yg berlaku smalam..

stelah selesai solat subuh..abg samad mengambil telefonnya dan terlihat ada 1 SMS yg blom dibuka...beliau membaca SMS yg dikirim oleh radzi..beliau hairan jgk knapa rakan kerjanya mghantar SMS kpada nya...abg samad terkejut bukan kepalang membca SMS tersebut..beliau mencari Piang...

keadaan ketat

abg samad: Piang!!!oo Piang!!!mu ado mano wei!!!acu mari sini meta...(Piang!!Piang!!ko ade ktne?mari sini kjap)

piang datang ke arah abg samad..

Piang: napper gok mung samak eh..aku tengoh siap2 nok gi kije ning..bkpe??macang nk makang orang je panggill..(ape dia la ko ni samad..aku tgh bersiap nk g kje ni..nape?mcm nk mkn org je pnaggil cmtu)

abg samad bengang..beliau betol2 marah..emosinya xdapat dikawal lg..

abg samad: hooo...meme pon..meme aku nok make ore nih..baso saing tok kene budi sungguh mu ni dop..mu wak kenak katku dih..mu g mano male??mu tubik nga tino aku ko??baik mu keke molek..(yeee..mmg pn,mmg aku nk mkn org ni..dasar kwn xknang budi btol ko ni!!ko khianati aku ye..ko g mne mlm td??)

Piang: rilek boh rilek...(rilek bro rilek)

PANGGG!!!

sebiji penampar sulong dari abg samad singgah ke pipi Piang.....sungguh perit..kerana wanita,seorang yg dianggapnya sahabat dunia akhirat,sanggup menamparnya...setakat tamparan tu,Piang xde la hairan sgt.tp beliau amat berkecil hati dgn sikap abg samad...teramat berkecil hati..beliau adalah seorang yg cool dan tenang..selesai ditampar oleh abg samad sebanyak sekali,beliau terus diam...perbalahan mulut tidak diteruskan Piang lg..beliau bukan lah takut kat abg samad..tp beliau paham,abg samad mesti x bermaksud nk menamparnya..beliau memandang abg samad dgn wajah yg hampa,sambil mengucapkan terima kasih sbagai kenangan kot..

keadaan senyap...

Piang telah meninggalkan abg samad ke tempat kerja..beliau tak salahkan abg samad..beliau mengaku beliau mmg salah..smalam beliau tlah kluar dgn awek abg samad tanpa pengetahuan abg samad..

abg samad telah reda dari kemarahnnya td..beliau terkejut krana tibe2 tangannya naik dan terus singgah ke pipi kwn baiknya..belliau btol2 x sngaja....beliau ingin mengetahui kjadian sbenar...

ditempat kerja abg samad..

abg samad mencari radzi yg tlah mghantar SMS kpdanya smalam..beliau ingin mengetahui perkara sebenar..tp,radzi mengatakan mmg btol ape yg dihantarnya smalam..tp radzi x memberitahu pertemuan mereka dan mereka berbual sama2..abg samad mempercayai radzi..beliau x menceritakan kjadian yg berlaku dirumahsewa nya dgn Piang td..beliau smakin marah kpd Piang...

jam 5.40 ptg...dirumah abg samad...

abg samad masuk ke rumah dan berbaring merehatkan diri smntara menunggu masa untuk berbuka bersama buah hatinya..hati abg samad berbunga2 dan bercampur marah krana aweknya sggup berlaku curang kpda nya...tp,syg punya pasal,beliau xnk pk psal tu..beliau menyalahkan kwn nya Piang 100%..petang itu,abg samad berbuka seperti biasa bersama Halijah..Halijah bersuara:

Halijah:bammmm.......[halijah memanggil abg samad dgn mnje skali..]

abg samad: yo sayeee..saye nk gpo?(ye syg..syg nk ape?) [abg samad tersenyum macho]

Halijah: ummm...malam ni kito tubit nak?jalan2 kt shopping complex...[tubit=kluar]

abg samad: buleh jah..pkul brapo??(boleh je..pkul brape?)

Halijah: dalam pkul 10 cmtu laa..kita g mkn pizza ek...

abg samad bersetuju dan setelah selesai mereka pulang ke rumah masing2...abg samad menghantar Halijah ke rumahnya..abg samad xsabar lg ingin keluar bersama Halijah malam tu..bila pulang ke rumah,abg samad terkejut..barang2 kepunyaan Piang sudah kosong.baju raya yg disangkut blakang pntu pn sudah tiada.."awalnye Piang balik kampung..ahhh..biar lah dia..perampas" hati abg samad membiarkan sahaja kwn nye yg sudah pulang ke kampung tanpa pegetahuan beliau.kemudian beliau terpandang sekeping kad raya yg diberi Piang kpada abg samad..abg samad teragak2 samada hndak membukanya atau tidak..abg samad membuka sampul surat yg ditulis muka dpannya "FOR MY FREN , SAMAD"....

abg samad menarik kad di dalamnya slow2..dan tbe2 .......

to be continued...adakah abg samad membuka dan membaca isi kandungan kad raya dari Piang?dan apakah pengakhiran cerita ini????sama2 la kita sambung baca k...hehe..jgn mara...

No comments:

There was an error in this gadget