Blogger Templates

klik situ klik sini

Thursday, September 2, 2010

CRITO ORE KLATE (CERITA ORANG KELANTAN) episode 4

EPISODE 4...LAST EPISODE

sambung terus cter dia oke..hahaha

abg samad menarik kad di dalamnya slow2..dan tbe2 .......

tiba2 abg samad dikejutkan bunyi telefon..abg samad x jadi membaca kad dari Piang....abg samad meletakkan di atas meja...beliau menjawab panggilan dari Halijah menyuruhnya pakai smart2 kluar mlm tu...abg samad menurut sahaja..

jam 10mlm..di shopping complex,kedai Pizza Hut..

abg samad berjalan beriringan dgn halijah..halijah memaut lengan abg samad dan berjlan seperti seorang kekasih menju ke kdai pizza..masuk sahaja kedai tersebut,halijah membawa abg samad ke suatu tempat...beliau dduk bersama2 radzi dan aweknya...pizza dan kek tersedia di atas meja..skali dgn hadiah2..radzi,awek beliau,dan Halijah mengWISHkan kpada abg samad

"HAPPY BIRHTDAY SAMAD!!"

abg samad sungguh terharu dan hampir2 menitiskn air mata beliau...beliau btol2 terlupa yg hari ni adalah hari jadi beliau...beliau mengucapkan terima kasih kpda Halijah dan Radzi serta awek radzi...hehe..abg samad dinyanyikan oleh mereka dgn lagu hari jadi yg seperti kebiasaan org sambut bfday...

"HAPPY BIRTHDAY TO YOU....

HAPPY BRITHDAY TO YOU.....

HAPPY BIRTHDAY TO SAMAD...

HAPPY BIRTHDAY TO YOU...."

"FUUUHHHHH....." abg samad meniup lilin di atas kek slepas slesai dinyanyikan lagu...abg samad disuruh memotong kek bersama2 halijah dan radzi mengambil gambar mereka sbgai knangan...

tiba2 Halijah bersuara menanyakan sesuatu kpada radzi dan abg samad..

Halijah: eh...baru perasan..Piang mane??knape xdtg?

radzi: ntah..aku call xdapat..dia send mesej ckp da balik kampung ade hal...

abg samad: ahhhh...caro ko dio eh...baso saing xkene budi...malah nk mikir ko dio...mapuh g la..

(ahhh..pedulikan dia..dasar kwn xkenang budi..mmalas nk pk psal dia..biar la dia...)

halijah: abg!!knape ckp cmtu?xbek tau...Piang yg rancang smua ni tau...kalau bkn dia yg bgtau sy xkn tau bila hari lahir abg...

radzi: ntah la ko ni samad..Piang tu yg beria2 sgt nk sambut bfday ko ni tau..dia ade beli adiah kt ko...kek ni pn dia beli tau..smuanya sbb da lma dia rncang nk smbut bfday ko..

awek radzi: a'aaa laaa abg samad..kitorg ni blakon je mcm xtau ape2 sbenarnya..abg Piang marah kalo bgtau kt abg samad hal ni..abg Piang ada hal la tu xleh dtg...

halijah: btol tu abg...dia yg tlg plih hadiah yg sy bli ni kt abg tau..nah hadiah..[sambil memberi bear2 kesukaan abg samad..abg samad mengambil..beliau mmg minat kat bear...mmg Piang sorg je tau mne yg dia mnat..dalam hati abg samad ada rsa bersalah dan menyesal stelah igt akan kjadian pg td beliau menampar Piang..]

abg samad: ehh...jolo ko sep2 mu ni??ya Allah..gpo aku buat ni???siyee nyo ko Piang...doso nyo aku ko Piang...Lijoh,abe wat saloh besar ko Piang..abe saloh pehe...abe tapa Piang pg td..ni msti dio kecik ati ni sbb tu kekik kapung...aduhhhh....gano niii...jahaknyo laaa sero abe ni..

(ehh...btol ke korg ni??Ya Allah....ape yg aku dah buat ni??kesiannya Piang..berdosanya aku kt Piang...Lijah,abg buat salah besar ke Piang..abg salah paham..abg tampat Piang pg td..ni msti dia kecik ati sbb tu balik kampung..aduhhhhhh..cmne niii...jahatnye la abg rsa abg ni....)

radzi: ehh..biar btol ko samad...ko pcaya btol2 ke aku bgtau ko tu??aku tpu ko je la...dah Piang suruh aku rahsiakan hal ni dari ko..ya Allah...kesian kt Piang..susah payah dia rancang smua ni utk ko tau x...

Halijah: Ya Allah abg..knape abg buat mcm tu kat Piang?

abg samad: abe jeles nga dio..dio tubik nga Lijoh key smale..abe panah ati laa...abe tok tau bendo sbenar..abe mitok maaf...abe salohh...abe nyesalll...

(abg jeles dgn dia...dia kluar dgn Lijaha kn smalam..abg panas hati laaa..abg xtau pkara sbenar..abg mtk maaf..abg salah...abg nyesal...)

abg samad btol2 menyesal dgn sikapnya yg berkasar pg td...beliau terasa sgt sedih kerana xsmpat meminta maaf kpada Piang...Piang adlah sahabat karibnya..beliau xsangka begitu mulia hati Piang sanggup bersusah pyh membuat mjlis smbutan hari lahirnya wlaupun xseberapa..tp beliau sgt hepy...beliau amat berterima kasih kpd Piang...beliau xtau cmne nk hubungi Piang..telefon Piang telah ditutup...abg samad sgt menyesal..halijah,radzi dan awek radzi menasihati abg samad supaya bersabar dan pergi beraya ke rumah Piang hari raya nt..

setelah selesai majlis hari jadi abg samad..abg samad pulang ke rumah sewanya..dan beliau teringat akan kad raya yg ditinggalkan oleh Piang utk beliau td...beliau bergegas masuk ke bilik dan mengeluarkan sekeping kad raya yg ditulis muka depannya "SELAMAT HARI RAYA MAAF ZHIR BATIN SAHABATKU" abg samad xsbr lg nk membaca isi kandungan kad tersebut...abg samad membaca didalam hatinya..:-

"KPDA KAWAN BAIKKU SAMAD,

SEPANJANG PERKENALAN KITA,XPERNAH SEKALI AKU MENYAMBUT HARI JADI MUNG..AKU MTAK MAAF..AKU XDAPAT HADIR DALAM MAJLIS TU...AKU TLALU KECIK HATI DGN MUNG SAMAD..TP XPE LA..AKU MAAFKAN MUNG..SMOGA MUNG HEPPY DGN MAJLIS TU..AKU RANCANG LAMA DH UTK MUNG..MUNG LA SAHABAT AKU DUNIA AKHIRAT SAMAD...SELAMAT HARI JADI YG KE 25....ADIAH ADE AKU BELI..MUNG G LA TGK DLM BILIK AKU..AKU HARAP MUNG SUKA HADIAH TU..MUNG JGGN RISAU SAMAD...AKU X MARAH MUNG..SBB MMG SALAH AKU KELUAR NGN AWEK MUNG TANPA KEBENARANMU..AKU CUMA BERNIAT BAIK...AKU NK BUAT KEJUTAN UTK KWN AKU NI..AKU SENTIASA MAAFKAN KWN2 AKU...K LA,AKU NK MTAK MAAF SELAMA KITA KNAL NI,AKU ADA BUAT SALAH..SALAM AIDILFITRI BUATMU,MAAF ZAHIR DAN BATIN...

SAHABATMU PIANG"

abg samad xtahan membaca kad yg ditulis Piang..beliau sgt sedih dan rsa amat bersalah..beliau menangis semahu2 nya...abg samad pergi ke bilik Piang utk melihat hadiah yg diberi Piang...abg samad terlihat seekor bear2 yg sebesarnya kaler biru lmbut duduk di atas katil Piang...air mata abg samad turun mencurah2...beliau xdapat mengawal emosi sedih dan rsa bersalahnya kpada Piang..beliau terharu memeluk bear tersebut...

kawal emosi anda....tamat citer ni..

di pagi raya,kampung Pasir Tumboh Kota Bharu Kelantan..rumah kampung abg samad...

takbir raya bergema di pagi hari...smua umat Islam memakai bju baru yg cantik di pagi raya..abg samad memakai baju melayu berwarna biru lmbut dan bersamping hitam..sungguh kaachak abg samad ni....beliau bersiap2 untuk ke masjid bg menunaikan solat sunat aidilfitri..

...ALLAHUAKBAR,ALLAHUAKBAR,ALLAHUAKBAR

LAAILAAHAILLALLAHUALLAHUAKBAR

ALLAHUAKBAR WALILLAAHILHAMD....

takbir raya di laungkan oleh seseorang di dalam masjid..para jemaah masjid,menikutnya secara beramai2..suara ramai menjadikan takbir begitu sempurna dan enak didengar...

setelah selesai solat berjemaah,abg samad menziarahi kubur atok nye..dan pulang ke rumah...abg samad bersalam salaman dgn kedua org tua nya...dan meminta maaf kpd mereka sperti yg dilakukan oleh smua umat Islam pda hari tersebut...

16 minit 20 saat kemudian...tibe2

"PONG PONG" bunyi hon kereta dari luar rumahnya..

abg samad melihat ada 3 buah kereta yg 1 darinya tidak dikenali dan 2 dari nya amat dikenali iaitu kereta Piang dan Radzi...beliau amat terkejut masakan mereka boleh dtg secepat itu..radzi dan Halijah dari pahang,manakala Piang plk dari terengganu..

mereka dijemput masuk ke dalam rumah abg samad..radzi datang bersama aweknya,Piang sorg2 1 kereta dan Halijah pn dtg sorg2 1 kereta milik bapaknya...mereka bersalaman dgn abg samad...dan last skali,adalah Piang...abg samad perlahan menuju ke arah Piang dan menghulurkan tgn utk bejabat tgn..Piang menyambut baik...abg samad dgn nada yg sebak dan terharu meningati peristiwa dlu,meminta maaf seikhlas yg mungkin kpada Piang..air mata abg samad xdapat ditahan lg....Piang menenangkan sahabatnya...beliau mengatakan yg beliau dh lama maafkn abg samad..mereka berpelukan dan menangis..abg samad berjanji xakan mengulangi perbuatannya itu anymore...

sandiwara tamat..

abg samad menjemput rakan2nya menjamu selera nasi dagang yg dibuat emaknya...abg samad memperkenalkan kpada emak dan ayahnya rakan2 abg samad dan awek baru nye Halijah...ibu bapa halijah sgt berkenan dgn Halijah..dan mereka pn menyatakan yg merekan dah rancang utk berkahwin...abg samad terus berbual dgn rakan2nya krana terlalu terharu mereka dtg beraya dirumah abg samad....abg samad trus bercerita dan terus bercerita...

mereka kekal sbgai sahabat selama2 nya dan Halijah kekal bersama abg samad hingga mereka berkahwin..

TAMAT........

hehe..tq sbb membaca k..

watak2 dalam cerita adalah ilusi atau rekaan aku sndiri...xde kena mngena dgn yg hdup atau yg tlah meninggal dunia..radzi dlm cter tu pn bukan aku oke..hahaha...bye..selamat hari raya

2 comments:

hamzah ian said...

ape kate ko buat komen ni pop out window.. baru loading laju skit

mr.panda said...

ape tuh?aku ta pndai sgt lorr..setting kt mne?blog aku lmbab ek..jap.aku try tgk..huhu.tq k

There was an error in this gadget