Blogger Templates

klik situ klik sini

Monday, October 18, 2010

abah...60 tahun kau di dunia ni...10/10 kau lahir, 10/10 kau pergi...:(

sorii..aku xtau nk tlis tajuk ape..
aku rssa korg pn tau pe mksud tjuk tu kn..
ayh aku dh meninggal pada 10/10/10 bru2 ni..
aku xdpt nk update blog..
wlpn xramai yg fllow blog aku,tp aku xkesah..
yg pnting aku hrap sape2 yg bca ni tlg sdekahkan al-fatihah utk arwah ayh aku..
Al-Fatihah...

amin ya robbal'alamin..
msti korg nk tau ayh aku mninggal sbb ape kn..
ayh aku mninggal sbb kena strok atau angin ahmar..
arwah ayh dh kna buat kali ke-4 dlm sejarah hdupnya..
arwah seorang yg kuat..
org ckp,kalau kna kali ke-3 dh mati..tp
ajal maut ditangan tuhan..arwah msih bertahan..

7/10/10
aku balik kje,mcm biasa..
slalunye bila aku parking je kete aku kt garaj umah,ak akn nmpak arwah kt dlm umh..
msti dia tgk aku balik kje..rutin dia yg slalu tnye aku bila aku balik, "mak kau kt mne?"
wlpn mak aku ada dlm umh tu..
arwah ni dh tua..disebabkn kna strok kali ke-3 dlu,otak dia sudah kurang fungsi secara normal..
doktor pakar suruh kami sntiasa sabar jaga arwah..
sbb dia disahkan kurang kewarasan..bkn gila ok..
arwah ayh slalu igt kesah2 lama..
smpaikan msa dia bdk2 dlu pn still igt..
tp....
sejak arwah kena strok dan merosakkan sistem pemikiran dia,
arwah sntiasa ckp bnda yg bkn2..
dia akn slalu mrh2..
kdg2 mmbuatkn kami hilang sbr..
aku pn prnah brgadoh ngn arwah..
aku mnyesal sgt2 lwn dia...
pdahal aku tau dia xberdaya nk lawan aku..
aku tau dia lemah..
cuma mulut dia je yg menyakitkan hati..
knapa aku xsabar msa tu?
arwah xberani lawan aku..
dia xnk cederakan aku..
sebab aku anak dia..
dia syg sgt kt anak2 dia..
aku anak dia yg paling nakal..
dr kcik dlu..
dlm adik bradik,aku lah org yg pernah rsa penampar dia,sampai berdarah hdung..
tp tu cara dia didik anak2 dia..
cara dia didik aku,mmbuatkan aku jd org yg berguna..
aku jd org yg baik disebabkn didikan dia..
aku xjd mcm org lain,mat rempit,kaki lepak,hisap rokok dan sbgainya..
aku diajar tidak bersahabat dgn bnda2 cmtu..
arwah berjaya didik anak2nya..
wktu aku bgadoh dgn arwah dlu,ak nyesal dan aku sdih tgk dia beredar tggalkan aku..
dlm kdaan dia yg xberapa dpt berjalan,dgn lambat dia berlalu...
aku tau dia sdih..
tp aku ego..
aku xmntak maaf ngn dia..
aku nyesal wktu tu..
ak xnk cderakan arwah...
wlpn dia tegas,tp hti dia baik..
dia lah wira kami..
dialah ayah kami sepanjang hayat kami...
dia ayah kami yg terbaik di dunia...

masa aku balik kje tu,
aku tgk arwah tdo je..
arwah tdo kt atas kerusi baru..
mama baru belikan 1 kerusi malas yg amat selesa bagi dia..
hari tu hari pertama arwah duduk di kerusi tu..
dia tdo je..lena sgt..
aku balik kje n bunyi enjin kereta pn dia xsdar..
kata mama,abah tdo atas krusi baru bli tghari td..bli ngn bangla..
kata mama lg,abah xtdo smlam...dia xleh nk tdo..smpai kul 4 pagi bru dia tdo..
mcm biasa aku balik kje,ak online fb..
aku balik dh pkul 6 lbih..
dkat2 maghrib,mama panggil aku suruh tgk abah..
abah cuba bangun dr krusi,tp xterdaya..
kaki dan tgn dia dia dh jd lembik..mcm org kna strok..
kmi memapahnya dduk smula di kerusi baru miliknya..
abah mula bercakap bahasa yg kami xpaham..
mulutnya mula beralih ke tepi..
percakapannya xjelas..
abah suruh mama picit kpalanya..
mama mntak izin utk hntar abah ke hhospital..
abg izinkn..slama ni dia xpnah nk pegi hosptal..
tp mungkin dia dh xtahan sgt..
abah start muntah2...
kdaannya sama waktu kali pertama dia kna strok tahun 1994..
dia mntah2 dan lemah..
aku mgajar abah mengucap..
abah ikot wlpn xjelas..
abah sempat mengucap beberapa kali..
kmudian dia senyap,pengsan dan koma...
sjak pada tu,abah xsdar2..
ambulans sampai..
bawa abah ke kecemasan..
slpas di buat medic,abah disahkn kena strok dan pendarahn dlm otak yg amat teruk..
scan menunjukkan pendarahan dlm otak abah sgt bsar..
kdaan ni doc cuma bg status kdaan abah amat kritikal..
kami sdih sgt2..
aku xnk kehilangan seorang ayah lg..
aku xsedia lagi jd anak yatim..
kalau boleh,aku xnk jd anak yatim..
aku nk berbakti n buktikan kpd ibubapa aku yg aku akn berjaya 1 hari nt..
skrg aku dh kerja..
sblom aku balik kje,aku dh terpikir nk berpakat ngn kakak aku beli KFC utk sambut hari lahir abah yg ke-60 pada 10/10/10 nt..
sama jgk ngn mama..
mama dh berpakat ngn abg aku utk beli kek hri jdi abah n buat jamuan kcik2..
KAMI CUMA MERANCANG..TAPI TUHAN DAH TENTUKAN SEGALA2 NYA
stelah mengetahui kdaan abah yg kritikal n hrapan yg dikatakn oleh dktor cuma 50/50,
kami call adik bradik yg jauh..
2 org lgi kakak aku kt KL trus bertolak balik..
tp adik aku xleh balik..dia blaja nurse kt taiping..
adik aku xleh balik kcuali ade kematian..
adik paham kdaan abah..
adik aku ckp,abah bila2 msa akan pergi..
mama bertambah sedih..kami pn sdih..
aku takot..
xnakkk..
tp adik aku nekad nak balik..
dia akn cari jgk jalan utk balik kg...
abah ditempatkan di wad biasa..
pihak hosptal terpaksa letak kt wad bse..
sbb spatotnya abahmsti msuk ICU...
oleh krna ICU dh pnuh,so abah kna duk kt wad bse je..
kata doc,snang utk nurse tgk kdaan abah..
sbb abah btol2 kritikal...
mata abah ditutup slepas dibuat scan kpala..
kdaan abah btol2 buat hti aku sayu..
aku teringat kisah dulu2..
abah..jgn tinggalkan kami...:((


8/10/10
msa ni abah dh ade dlm wad..
kami adik bradik sudah sampai keculai adik prempuan aku kt taiping..
kakak2 aku pn dh smpai..
kami bergilir menjaga abah kt wad..
ni la rutin kami bila abah sakit n dimasukkan dlm wad..
kami brpakat utk biarkan mama brehat kt umah je..
hari ptama mama dh jaga abah..
kami berharap abah cpat smbuh..
aku post kt 1 page yg aku buat kt fb,rmai yg doakan abah cpt smbuh..
ptg tu,kami dpt brita adik aku akn balik kul 8 mlm tu..
adik aku btol2 nekad..
dia balik jgk..
dia nk jmpa abah..
pengarah tmpat dia blajar izinkan adik balik krana tau abah btol2 kritikal..
tp cuma utk 2 hari je..
masa aku jaga abah,aku disuruh nurse utk mncukur jambang kt muka abah..
aku xpenah buat bnda tu..
slama ni mama yg buat utk abah..
tp aku syukur,aku dpt jgk berbakti utk abah..
aku xtau tu la kali terkahir bakti yg ak dpt curahkn utk abah..

kdaan abah smakin kritikal..
tekanan darah abah naik lagi..
abah muntah lagi...
tp nurse dh smbungkn dgn wayar..
muntah abah lain dr org normal..
dlm badan abah,xde bnda lagi utk dimuntahkan..
tp abah muntah jgk...
abah muntah hijau..
tu je yg kluar..air dalam perut kata doktor..

9/10/10
subuh2 lagi,adik prmpuan aku smpai..
skejap je dia ada kt umah..
dia ckp,dia nk pegi jaga abah..
dia jaga abah smpai ptg..
abah mnunjukkan reaksi...
mata abah bergerak2 bila org tegur..
tp mata je..
abah xleh bukak mata..
abah koma lg..
nurse pesan kt aku suh slalu ckp ngn dia..
msa ptg tu,aku nk jmput adik aku balik umah utk siap2..
mlm tu adik akn bertolak ke taiping balik..
semasa adik jaga abah,
smua segala hal nurse,dia yg buatkn..
dia sempat jgk berbakti kt abah..
nurse kt wad tu bnarkn stlah tau adik adlah plajar nurse tahun akhir..
adik ckp tekanan darah abah semakin tinggi lg..
nadi dia dh xnormal..
adik terpaksa balik jgk..
msa ptg tu,aku berbual2 ngn abah..
aku ckp..."abah,bgun lah..Tiah(adik aku) balik ni jaga abah sakit..bangunlah,Tiah mari nk jmpa abah utk kali terakhir"
ayat tu kluar dr mlut aku..
adik menepuk tgn aku..
aku tersasul..
maafkanku Tiah..
kami tinggalkn adik laki aku utk jaga abah buat smntara wktu..
mlm ni adik prmpuan aku naik bas balik ke taiping..
aku hantar dia ke stesen bas..
dia bertolak dgn slamat..
mlm tu jgk kt umah aku ade buat 1 doa slamat dan baca yasin mtk abah cpt smbuh..
lpas slesai majlis,mama ngn kakak tukar ngn adik laki aku utk teman abah..
lpas pkul 12 tgh malam,aku post lagi kt page aku create kt fb ucap slamat hari jadi yg ke-60 utk abah...
rmai yg wish n doakan abah cpt smbuh..
rmai yg tau abah sakit..
diorang mmg baik sgt2..
bg smgt kt aku..
dlm pkul 1 pagi lbih,mama call ckp kdaan abah smakin teruk..
pernafasan abah smakin teruk..
nadi n tekanan darah xnormal..
kami siap2 nk pegi hospital...
tp xjd..
sbb..mama ckp abah ok lg..cuma kdaan dia je lain..
mama ckp jgn rsau..

mlm tu mama tekad jgk nk jaga abah..
dri sudut hati dia,dia nk sgt2 jaga abah mlm tu..
dia nk jaga abah di waktu hari jadi abah ke-60 mlm tu..

10/10/10
mmg dh masuk hari jadi abah yg ke-60...
slepas brita kdaan abah smlm,aku dan kakak2 xjadi pegi hospital lega..
lega sbb fikir abah xde ppe..
tp mlm tu kami smua ngntok sgt2..
prasaan mngantok yg xleh tahan
kami terlelap..

jam 5.15 pagi lbih kurang..
abang aku kejutkan kami tiba2..
abang kejutkan kami dgn cemas..
"bangun2..abah nazak dah..bangun..."
aku cpt2 bgun n trun dari katil,terus ambil wuduk kt bilik air..
aku ambil wuduk utk segarkn diri nk drive g hospital
kami pergi 2 buah kereta..
aku sebuah n abg ipar aku sebuah..
kami pecut kereta sehabis mungkin..
jarak rmh n hosptal jauh jgk..

5.49 pagi...
kakak yg tggu abah ngn mama kt hospital call..
lagi xsampai 200meter nk smpai kt hospital..
1 ayat yg buat airmata aku menjunam laju..
"abah dh xde pkul 5.41 pagi td..
aku terlambat..
aku perlahankan kereta..
sebak didada xdpt aku tahan lagi..
aku menangis teresak2 smbil drive..
aku bwk slow..xnmpak jalan..
mta pnuh ngn air mata..
kakak sulong aku nangis kt sbelah aku..
dia menenangkan aku n drive baik2..
smunya dh trlambat..
kami xsmpat smpai tgk abah..

sampai je kt hospital,
aku jalan laju2 mnuju kt abah..
aku tgk abah..
jasad abah..
tanpa nyawa..
aku sayu melihat abah.
aku mnangis teresak2
smua nangis..
mama lah org yg paling sdih...
slama 29 tahun dia hdup bersama abah..
susah snang pn bersama abah..
mama nangis semahu2 mahunya..
kakak2 menenangkan mama..
aku xsangka akan berada di situasi ni
aku sdih sgt2
aku mncapai surah yasin
aku bca yasin sedekah kt abah..
smbil nangis smbil baca..

sorang lagi ahli kluarga yg xtau kematian abah..
adik prmpuan aku...
kami call xdpt..
bteri fon dia abis dlm bas..
bateri kong..
pkul 6pg lbih,adik call kakak aku..
tujuannya utk bgtau yg dia dh smpai taiping..
tp 1 brita yg mgjutkan utk dia..
abah dh xde..
adik nangis...

kami adik bradik laki memandikan abah,kafankan abah,...
adik prmpuan aku kt taiping balik serta merta..
ape yg aku ucapkan kt dia smlm,btol2 jd knyataam..
dia dtg tgk abah utk kali terakhir..
dia redha pemergian abah..
dia izinkan abah ditanam secepat mgkin
xpyh tggu dia..
dia xnk mayat terseksa tggu lama2..
xbaik..
kami smpat cium dahi abah buat kali terakhir..

aku masuk ke dalam kubur,tanam abah..tutunkan abah kedalam kubur..
aku mengambus tanah utk abah..
sambil mengambus,air mata aku jatuh lagi..
aku xtahan..
aku sdih lg..

talkin dibacakan utk abah..
aku sebak mndengar...
aku harap abah tenang disana..
aku sntiasa doakan yg terbaik utk abah..
doa anak yg soleh xkn terputus antara abah ngn dunia...

Al- Fatihah....

abah...
slama kau hdup,
kami byk mnyusahkn abah,
abah berpenat lelah utk kami,
abah mnjga mkn mnum kami,
abah mndidik kami,
shgga kami jd anak yg baik...

abah....
hari ni abah pergi,
tggalkn kami,
1 yg kami pinta,
smoga roh abah ditempatkan di kalangan org2 yg beriman..
abah lah ayah terbaik kami selama2 nya..
tiada pengganti dirimu..
abahlah yg satu..

abah...
kami akn slalu berdoa,
agar abah ditempatkan di syurga,
smoga dosa2 abah diampunkan Allah..
smoga abah terlepas dr seksa kubur yg mnyakitkan..

abah...
kami syg abah...
maafkan atas segala kekhilafan kami selama ini..
kami berharap..
semoga abah...
tenang disanaa...



mama slalu sdih..mama xleh duk sorg2..dia ckp dia slalu terdengar2 abah mtk nasi..mtk air..mama still rindukan abah..mama...tabahkan dirimu..kami sntiasa bersama mama..:((

8 comments:

Anonymous said...

salam....
awk sabar ea...
walaupun saya membesar tnpa ayah dcc tapi saya faham perasaan awk......
saya harap arwah ditempatkan dikalangan org2 yang beriman.....
al fatihah buat arwah.....

di sebalik wajahku.. said...

salam,
panda2... atie tumpang sedih atas apa yg berlaku.. sebak.. atie membacanya.. takziah buat keluarga panda.. jgn lupa walau seharipun baca al-fatihah tu tau... (T.T) ayah kita tak dapat di cari ganti..

~naddy~ said...

tabah k u ! :(

~naddy~ said...

tabah k u ! :(

Emilia Emira said...

allah lbih menyayangi nya..al-fatihah..
semoga hencik panda terus tabah ye..
life must go on..=))

sYaza said...

salam....takziah....sayu je syaza bace post ni...harap roh arwah tenang n ditempatkan dlm golongan org2 beriman...amin~!

Nurhasnatul Nabila said...

al fatihah utk arwah abah kamu.. :((
entry yg sgt sdyh utk aku bace... xterbyg asernyer lau aku alami ape yg kamu alami...

mr.panda said...

thanks all sudi bca..

There was an error in this gadget