Blogger Templates

klik situ klik sini

Friday, September 3, 2010

CeriTa sediH aku..sob2..

smalam ade la kwn aku mtk kat aku...lpas dia bca smua cter2 yg aku buat tu,dia ckp dia ta puas aty lg..dia cbr aku suh buat ccter yg bole buat dia nangis...aku apa lagi...da pompuan cabar...sape yg x tercabar beb..da la dia cun la jgk an..na tackle tu,xbole laa..kwn2 pmpuan aku ni rmai yg da berpunya..tggal aku je membujang..so,aku pn sambung laaaa buat cter tu..aku pk pnya pk..xde idea..mmg frust giler ah..tkutnye xdpt sambut cabaran..haha..I AM A MAN OK!!
kahkahkah...da la na kna buad cter sdeh...kalo aku ni pengarang cam samad said tu,aku xkesah laa..hehe..ramly awang murshid ke..feveret uh..hehehe..then,aku buat jgk..dpt cari tajuk,maka dpt laa dia punye isi dan jalan cter..ni la hasilnya..kul 5.19 mnit pagi smalam aku siap buat..dalam 5 jam lbih gak r bru siap....aku rsa da ckup sdeh kot cter ni..korg try la rajin2 ckit bace ek..chill it out bebeh!






RADZI COOPERATION SDN BHD

MEMPERSEMBAHKAN

"AIR MATA SYAWAL"

7 hari sebelom hari raya..

segala persiapan untuk menyambut hari perayaan bg semua umat islam hampir siap..Mak Lijah menyempurnakan jahitan baju kurung untuk anak gadisnya Ara yg bru berusia 15 tahun..baju kurung moden yg berwarna hijau lmbut amat sempurna skali di badan Ara kerana anak gadis ini memiliki wajah yg cantik,putih dan bersih..adik Ara yg muda setahun darinya,Afiq juga memiih baju melayu berwarna hijau lembut bg memenuhi tema baju raya pda tahun ini bersama2 keluarga...adik bongsu kpda Ara dan Afiq, iaitu Ain yg bru berusia 3 tahun juga mempunyai baju yg sama dgn kakak ya Ara...mereka sekeluarga bersyukur kerana ibunya makcik Lijah pandai menjahit pakaian utk anak2 mereka..suami nya pak Samad,ayah kpd budak2 ni,telah lama meninggalkn keluarga mereka barah otak yg serius...

=======================================

imbas kembali....

smua nya gara2 pak Samad berjaya menyiapkan sebuah rumah yg besar dan cantik di kampung mereka di Jengka Pahang..jiran mereka pak Dolah yg tlah dipenjarakan sehinggakan skrg,krana memukul pak Samad di kepala akibat pergaduhan akibat pak Samad membina pagar di sekeliling rumahnya telah terguna sedikit kawasan tanah pak Dolah utk membancuh semen..pak Dolah mengamuk dan memukul kpala pak Samad dgn sbatang besi sebesar kayu besball dan mmbuatkn pak Samad menggelupur di tanah bersama darah yg memancut keluar dari kpala paksamad..org kampung datang meleraikan pergaduhan dan perbuatan pak Dolah dari terus memukul pak Samad yg telah pengsan akibat kekurangan darah..kejadian berlaku ketika makcik Lijah sedang sarat mengandungkan anak iaitu Ain..Pak Samad disahkan mempunyai pendarahn yg serius didalam otak dan mengakibatkn barah otak yg kritikal...malam raya tersebut makcik Lijah menemankan pakSamad hingga ke pagi raya..anak2 mereka Ara dan Afiq ditinggalkan di rumah atok dan neneknya iaitu ayah dan emak kpd makcik Lijah..di pagi hari raya tersebut,Ara dan Afiq dibawa oleh kwn baik pak Samad,Radzi untuk berjumpa dgn pak Samad..pak Samad masih xdapat bercakap dan masih lesu akibat pendarahan yg teruk diotak...pak Samad hanya mampu tersenyum..makcik Lijah bersalam dgn suaminya dan memohon ampun sementara pak Samad masih bernyawa..Ara dan Afiq yg masih kecil lg,bersalaman dan menangis melihat ayahnya yg xdapat bercakap dan kepalanya berbalut...

Ara: mak...knapa ayah x pakai bju raya cantik2??ayah xnk pegi raye ke?

makcik Lijah: ayah x sehat Ara..ayah xboleh pkai bju raya lg...nt ayah balik rumah kita bg ayah pkai baju cantik2 k..

beliau hanya mampu membohong anaknya yg masih kecil walaupun sudah mengtahui yg pak Samad xdpt hdup lma lg..pendarahan otaknya terlalu kritikal dan bahaya....makcik Lijah mengalirkan air mata...

Afiq: makkk...knapa ayah ta nak ckp ngn Afiq....:"( ...ayah ta syg Afiq lg ke??ayah..ayah...ckap la ngan Afiq..ayahhh...

Afiq menggoncang2 tubuh ayahnya,dgn kudratnya yg masih kecil,pak Samad hanya sedikit bergerak...tibe2 pak Samad menangis...air mata pak Samad smakin laju..pak Samad gagahkan tgn nya untuk meggosok kpala Ara dan afiq..makcik Lijah terkejut..di sangkakan pak Samad hampir pulih,kegembiraan bertukar menjadi sedih...kemudian...pak Samad tibe2 menjatuhkan tgn nya dgn cpat..bunyi alat penyambung kpd nadi pak Samad laju..pak Samad tercungap2...beliau bertarung dgn sakaratul maut utk meninggalkn roh pada jasadnya...

keadaan cemas...

radzi berlari memanggil doktor..sesampainya doktor ke bilik pak Samad,pak Samad sudah menghembuskan nafasnya yg terakhir..Ara dan Afiq menangis sekuat2nya...makcik Lijah menangis teresak2...pak Samad yg dikenali dulu smasa di Kuala Lumpur,telah pergi meninggalkan mereka tanpa sempat melihat anak mereka yg sarat dikandungkan..radzi membawa makcik Lijah dan anak2,keluar bilik hospital..bilik ICU itu menjadi tmpat terakhir pak Samad bersama2 keluarganya..Linangan air mata keluarga pak Samad memaksa radzi dan isterinya turut mengalirkan air mata..mereka bersahabat baik dari muda hingga ke tua..Syawal itu tidak bermakna sama sekali bg makcik Lijah dan anak2...akibat terlalu sedih,makcik Lijah mengalami tekanan yg terlampau dan mengakibatkn kandungannya terjejas..air ketuban melimpahi kerusi yg diduki beliau..sekali lagi doktor dan nurse bergegas utk menyambut kelahiran anak mkcik Lijah..

anak yg dilahirkan mkcik Lijah dianamakn Ain..tarikh lahirnya sama dgn kematian ayahnya iaitu 1 syawal...air mata syawal itu tidak akan dilupakan oleh mkcik Lijah sekeluarga dan jga Radzi serta isterinya...anak2 mkcik Lijah memanggil2 ayahnya...mereka faham yg ayahnya sudah pergi utk selamanya sebentar saja td..radzi menenangkan Ara dan Afiq dgn membawa mereka berjumpa adik baru mereka yg selamat dilahirkan oleh ibu mereka....Ain,anak yg suci dilahirkan dan dibesarkan tanpa kasih syg seorang ayah..cian dia kan..

=================================

airmata mkcik Lijah bergenang seketika sewaktu menjahit bila terkenangkan peristiwa tersebut..dia tidak sanggup lg bersedih di pagi syawal seperti sebelum2 ni...Ara danAfiq rancak bermain dgn adik mereka Ain dgn keletahnya yg nakal dan sudah pandai berjalan..mereka menyalakan pelita raya di halaman depan rumah mereka..10 malam terakhir adalah malam kegembiraan bg setiap kanak2..mereka akan bermain bunga api dan membakar mercun..jiran2 mkcik Lijah turut bersama2 bermain bunga api dan berseronok di halamn rumah beliau..halaman rumah beliau sungguh meriah dgn kanak2 yg bersuka ria..

begitulah rutin kanak2 yg datang berkunjung ke rumah di 10 malam terakhir,mereka mula datang bermain di halaman rumah mkcik Lijah..ini disebabkan makcik Lijah membeli bunga api utk kanak2 tersebut bermain...beliau membeli sejumlah yg byk bunga api utk bekalan anak2 nya dan anak2 jiran mereka..mkcik Lijah dikenali di kalangan jiran2 nya seorang pemurah dgn harta peninggalan suaminya...satu kotak bunga api lagi di simpan untuk kegunaan malam raya..kadang2,bunga api tersebut tidak kehabisan pada malam raya,tp disambung pada hari raya pula...budak2 la katakan...

di malam raya...

selepas mendengar pengumuman raya,Ara dan Afiq bersorak kegembiraan ingin menyambut raya..Ain yg masih kecil turut bersorak tanpa mengerti erti raya yg sebenar..mereka bergegas keluar rumah setelah rakan2 mereka datang ingin menyambut malam raya dgn habis habisan..hahaha..setiap ibu2 pasti menyelesaikan perkara di dapur dan pengurusan dalam rumah utk kelihatan lebih berseri2 di pagi raya..mkcik Lijah memasang langsir berwarna hijau lembut dan dilapisi dgn kain putih yg jarang...rumah mkcik Lijah sungguh berseri skali dgn rumah peninggalan suaminya yg 100% kayu dan dicat gelap sungguh menaikkan seri dalaman rumah tersebut..selesai memasang langsir rumah,mkcik Lijah mengagih2 kan biskut yang dibuat sendiri kedalam tabung2 bskut yg tersusun rapi di atas meja di ruang tamu..sementara,anak2 nya bermain diluar rumah....Ara dan Ain dipanggil ,masuk untuk menyusun bskut raya ke dalam tabung..kedua anak perempuan beliau tidak membantah..Ara memimpin adiknya Ain naik ke rumah..manakala Afiq terus bermain dgn rakan2 nya...

dipendekkan cerita laa....

Ara dan Ain telah nyenyak tdo di bilik mereka bertiga..tinggal Afiq seorang yg leka bermain di luar..mkcik Lijah menjawab panggilan dari jirannya utk mengambil ketupat yg baru siap dimasak..beliau bergegas turun ke rumah dan memesan kpd Afiq utk jaga rumah seketika..Afiq mengangguk..mkcik Lijah smpai di rumah jirannya dan berbual skejap smntara ketupat dimasukkan di dalam plastik.

di luar rumah mkcik Lijah..

Adol: Fiq,amik la lg bunga api..da nk abes ni..kau nk simpan bila lg...pegi la amik..

Adlan: A'aa la Afiq,mne ckup byk ni je lg..kau amik la byk sket...

Afiq tgh mencucuh bunga api dan pelita di pegangkn di tangannya..sambil membuat aksi main bunga api..tgn nya dipusing2 bersama2 bunga api dan melahirkan satu cahaya yg cantik berbentuk bulat..

Afiq: oke2..kjap laa...aku habiskan sebatang ni dulu..korang main la dlu..

rakan2 Afiq yg lain x membantah..seelah habis bunga api ditangannya..Afiq membawa pelita bersama2 nya dan menuju ke dalam rumah..dia meletakkan pelita tersebut di tepi kotak yg penuh dgn bunga ap yg berada di tengah2 rumah antara dapur dan ruang tamu itu.

Afiq mencengkam sebanyak mungkin bunga api dgn kedua2 belah tgn nya dan memeluk bungapi2 tersebut sambil tergesa2 bimbang bungapi tersebut jatuh...dalam kdaan tergesa2,Afiq tersepak pelita yg ditinggalkan td dan pelita tersebut tumpah..api yg masih menyala,menyambar minyak tanah yg keluar dr pelita tersebut..Afiq x menyedari kjadian tersebut dan meneruskan acara malam raya dgn rakan2 nya..api di dalam rumah semakin marak,1 kotak bunga api telah disambar dan mnyebabkan kebakaran menjadi lebih pantas..bahagian tengah rumah penuh dgn api..

tibe2...

Adol: eh Afiq,rumah kau terbakar ke??...sambil menunjukkan ke arah rumah Afiq..

rakan2 Afiq yg lain melihat serentak dan terus lari dari halaman rumah api dan pulang ke rumah masing2 utk memberitahu ibu bapa masing2 sambil mndapatkan bntuan..

Afiq cemas..dia teringat yg dia ada tertinggal pelita di dalam rumah td..dia rsa amat takut skali bimbang ibunya menyalahi beliau..afiq berlari masuk ke dalam rumah kerana teringatkan adik nya Ain dan kakaknya Ara yg tgh tido di dalam bilik...Api semakin marak...Afiq masuk dgn laju sekali dan meluru masuk ke dalam bilik mereka dan mengejutkan adik dan kakak beliau..

Afiq: kak Ara..kak Ara...bangun cepat...rumah kita terbakar...Adik..adik..bangun..rumah kita terbakar...

Ara terjaga dan terbatuk2 akibat asap2 yg terlalu byk..Ain jgaa terjaga dan terus menangis..Ara bertanyakan semula kpd Afiq apa yg berlaku..

Ara: Fiq,knapa ni??byk asap ni??sian adik menangis...

Afiq: rumah kita terbakar kak...jom la kita kluar..

Ara mendukung adiknya dan diikuti oleh Afiq utk keluar dari bilik nya..setiba di muka pintu,api terlalu marak..mereka terperangkap di dalam bilik..mereka mula mennangis meminta tolong..api smakin marak dan marak sehingga masuk ke dalam bilik mereka dan menyambar segala baju dan tilam..Afiq,Ara dan Ain menangis teresak2 akibat terlalu panas..mereka masuk ke dalam bilik air yg sedia ada di dalam bilik mereka dan bersembunyi di dalam bilik air tersebut...bahang diluar yg amat panas membakar tidak kira apa yg dilihat..rumah mereka 100% kayu memudahkn lg pembakaran berlaku...mereka bertiga kepanasan yg amat..menjerit2..meminta tolong...namun,apakan daya..suara mereka ditenggelami api yg marak membaham rumah mereka..suara mereka bertiga semakin lama semakin perlahan..mereka berpelukan antara satu sama lain melindungi adik kcil mereka...namun,api tidak mengenal siapa kwan siapa lawan..mereka bertiga menjerit kesakitan apabila dijilat api..namun masih tdiak melepaskan adik mereka..mereka tetap berpelukan...kegembiraan malam raya dpt dirasakan sementara utk mereka bertiga...

mkcik Lijah berlari sambil meninggalkan ketupan yg mahu diambilnya td stelah mndgar anak jirannya meminta tlg yg rumah Afiq terbakar...mendengarkan berita tersebut.smua org dewasa termasuk mkcik Lijah berlari menuju ke arah rumah mkcik Lijah..org kampung sudah memenuhi di halaman rumah rumah mkcik Limah..mereka mampu melihat sahaja apa yg ter jadi krana api terlalu besar..mereka duduk jauh dri rumah tersebut krana bahangnya terlalu menyengat..mkcik Lijah meraung2 memanggil anak2 nya...beliau menangis teresak2 seperti org kehilangan akal..mkcik Lijah berlari menuju ke arah rumah tersebut utk mencari anaknya slpas beliau terlepas dr org rmai yg memegangnya akibat ingin ke rumah yg sdang terbakar tersebut...org kampung mengejar mkcik Lijah dan merebahkan beliau sambil melihat kdaan yg amat memilukan hati setiap org yg berada di situ..smua yg berada ditempat kjadian menangis melihat mkcik Lijah...

"ANAK AKUUU~~ ANAK AKUU~~ ANAK AKUUUU!!!~~"

"TOLONG SELAMATKAN ANAK AKU~TOLONGGGG...TOLONG SELAMATKAN MEREKA....HUK3"

rintihan mkcik Lijah semakin mendayu2 dan lemah...org rmai xsanggup melihat kjadian tersebut..smua org tahu yg anak2 mkcik Lijah masih berada di dalam..tiada siapa berani mempertaruhkan nyawa utk menyelamatkn mereka..mkcik Lijah menangis sekuat hati terkenangkan betapa menyesalnya beliau tinggalkan rumah sebentar td..mkcik Lijah menyalahkan dirinya..akibat terlalu kuat menangis dan meronta2..mkcik Lijah kehabisan tenaga..beliau pengsan..

____________________________________________

makcik Lijah melihat anak2 nya berpelukan menangis meminta tolong..meraung2 meminta simpati..mkcik Lijah menangis dan pergi menyelamatkan mereka....sampainya mkcik Lijah berhampiran mereka bertiga,Ara dan Afiq menjawab..

Ara & Afiq: terima kasih mak..maafkan kami.kami sayang mak...kami pergi dulu...kami syg mak..kami syg mak..kami syg mak..

lantas mkcik Lijah terjaga dari mmpi ngerinya td..beliau dibawa org kampung ke rumah jiran terdekatnya utk tumpang sebentar akibat kbakaran rumah mkcik Lijah smalam...mkcik Lijah terkejut dan menangis teresak2..beliau keluar dr rumah jirannya dan berlari ke rumahnya..smuanya sudah terlambat...apa yg ada,cuma tapak rumahnya..rumahnya hangus dijilat api tanpa meninggalkan satu bnda..

mkcik Lijah terduduk smbil menangis...seorang anggota polis dan pegawai bomba dtg memperkenalkn diri dan membawa mkcik Lijah ke satu tmpat...iaitu tempat anak2 mereka berada..mayat Ara,Afiq dan Ain hitam kehangusan sambil ketiga2 orang mereka ini berpelukan...mkcik Lijah meraung lagi.menangis semahu mahunya....kini,beliau sekali lg menyambut Syawal dgn air mata...org kampung penuh melihat mkcik Lijah yg menangis dgn berpakain raya semua nya menunggu hendak ke surau..makcik Lijah menangis hingga semua yg hadir turut menangis..ditambah lagi dgn bacaan takbir raya di surau kampungnya mendayu2 mengalunkan bacaan takbir raya...semakin lama,semakin kuat tangisan mkcik Lijah..takbir raya terus berkumandang..

"ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR,

LAILAAHAILLAHUALLAHUAKBAR...ALLAHUAKBAR WALILLAHILHAMD..."[diikuti dgn makmum surau]

sewaktu kite bergembira di pagi Syawal,ada lg insan yg bersedih...1 Syawal menjadi titik hitam bg hidup mkcik Lijah..

beringatlah wahai pembaca,jgn lah amik ketupat lama sgt kt umah org yer..hahahahaha...

sekian....

cerita ini hanyalah rekaan dan ilusi aku semata2,nama2 berkaitan xde kna mngena ngn sape2 k..hehe..kalau ade tu kbtulan la kot..sila tinggalkan komen anda utk cerita ini..aku rsa aku xleh tahan buat cter ni..sbb aku tau ape akan jd dlu sblom tulis..hahaha...tq smua yg membaca k..love u all...

2 comments:

secangkir coretan said...

nie bkn ngis sbb sdh ngis sbb klakar
hehehehhe...
pape pn bst la cite nie...

mr.panda said...

aaaa...knape klakar plk??huhu..

btw tq sudi bca tau..hehe..:)

There was an error in this gadget